Τρίτη 3 Μαΐου 2011

Κάτι για τον Θ.Β.

Θου-Βου revisited. Πρόκειται για αντανακλαστικό τικ ίσως, αλλά δεν αντέχω να βλέπω τον Βέγγο να σύρεται στο συγκινησιακό μαυσωλείο των εθνικών συμβόλων.Έχω γράψει ξανά με αφορμή την περίπτωση του -αγαπημένου μου, για να μην παρεξηγηθώ- Θανάση Βέγγου,
για την επιπόλαια αφαιρετική διαδικασία που προϋποθέτει η τοποθέτηση κάποιου στο μαυσωλείο των εθνικών συμβόλων.

Αλλά έτσι είναι οι ατζέντες και οι εμμονές - σε κάνουν να μοιάζεις με χαλασμένη βελόνα, αλλά, όπως κι οι περισσότεροι Έλληνες, ενδεχομένως συγχέω κι εγώ συχνά την επανάληψη με τη διευκρίνιση. Τέλος πάντων. Ως γνωστόν, ο Βέγγος σχεδόν ποτέ δεν εκτίθεται  σε «κανονικές» συνεντεύξεις (εξαίρεση ίσως αποτελεί η πρόσφατη κουβέντα με τον Τέρενς Κουίκ για την τηλεόραση της ΕΤ3, αλλά δεν άντεξα να το δω αυτό, φαινόταν πολύ creepy...), οπότε μόλις είδα στην πρώτη σελίδα της κυριακάτικης «Καθημερινής» ότι υπήρχε μέσα «γεύμα» με τον Θ.Β., έσπευσα να το διαβάσω, αν και ήδη το εικονογραφημένο πορτρέτο του Βέγγου μ' αυτή την ψυχοπονιάρικη μάσκα πόνου θα έπρεπε να με είχε προετοιμάσει για το υπερφορτισμένο συναισθηματικά κομμάτι με όλα τα γνωστά κλισέ του καλού μας ανθρώπου τραβηγμένα στο υπερθετικό έπακρο. Φυσικά και δεν είμαι υπεράνω του δέους που εκπέμπει η ανεπιτήδευτη ανθρωπιά και γνησιότητα του διάσημου κωμικού (κι εγώ στη θέση της συναδέλφου πιθανότατα θα είχα παραλύσει και γλυκά ταπεινωμένος θα έγραφα μετά για την εμπειρία μου), αλλά είναι κρίμα να παρασυρόμαστε τόσο εύκολα σε τόσο νοσταλγικά ηθογραφικές πίστες που  συμπυκνώνουν το έργο και την αξία κάποιου σε κάτι τόσο μονοσήμαντο. Γιατί αρνούμαστε στον άνθρωπο όλες τις διαστάσεις του ως ηθοποιού, καλλιτέχνη -  συμβόλου εντέλει- και τον εξορίζουμε σ' αυτό το παγωμένο ασπρόμαυρο πάνθεον όπου βασιλεύει η μορφή του Μίκη και όλοι μαζί τρώνε γλυκό του κουταλιού και πίνουν «τούρκικο» καφέ; (Αυτή η διαφήμιση Λουμίδη με τον Βέγγο και τον Ευγένιο Σπαθάρη υπήρξε, έτσι; Δεν τη φαντάστηκα;) Ο Βέγγος εξάλλου υπήρξε σε πολλές ταινίες του πολύ μοντέρνος και καθόλου παραδοσιακός, αυτές οι ταινίες όμως δεν αναφέρονται καν στο χρονολόγιο «σημαντικών στιγμών» που συνόδευε το άρθρο.

Αλλά αυτά έχει ο «Κανόνας»: απομονώνει μία ασφαλή και αφαιρετική διάσταση (αυτήν της «ενωτικής», «αυθεντικής», «ανθρώπινης» φυσιογνωμίας στην περίπτωση του Βέγγου) και ξεχνά όλες τις άλλες. Αυτή ήταν προφανώς και η ιδέα πίσω από τη «σπέσιαλ γκεστ» παρουσία του στο νέο «συμφιλιωτικό» έπος του Παντελή Βούλγαρη, ο οποίος μοιάζει να πασχίζει για την «κανονικοποίηση» του ως εθνικού σκηνοθέτη (έχουν προηγηθεί «μεγάλες» ταινίες αντίστοιχων φιλοδοξιών όπως οι «Νύφες» και παλιότερα ο «Βενιζέλος»). Ουδείς φυσικά αμφισβητεί την απόλυτη αποδοχή της οποίας δικαίως χαίρει ο Βέγγος στο πανελλήνιο, αν και οι νεότεροι εμφανίζουν πια έντονη δυσανεξία σε οποιονδήποτε ανήκει στο καταπιεστικό γι' αυτούς εθνικό πάνθεον. Ακόμα κι αυτοί όμως αναγνωρίζουν την ωραία τρέλα του στις πραγματικά κωμικές ταινίες - οι οποίες συστηματικά «λογοκρίνονται» για να τονιστεί η συμμετοχή του στις «σοβαρές» ταινίες του Κούνδουρου και του Βούλγαρη ή στα βραβεία ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για «γλυκόπικρες αντιπολεμικές κωμωδίες» όπως το Τι έκανες στον πόλεμο Θανάση; και το sequel Θανάση, πάρε τ' όπλο σου. Η πολιτική της ευπρέπειας δεν έχει χώρο ούτε για τα Θου-Βου που ο ίδιος σκηνοθέτησε, ούτε για το εξαιρετικό (και πολύ υποτιμημένο) μελό Όνειρα Λησμονημένα, ούτε καν για τους Δοσατζήδες με τον Σταυρίδη, ταινία που ο Σαββόπουλος είχε δηλώσει ότι είναι η αγαπημένη του.

Η αεικίνητη ευρηματικότητα, οι ατάκες, οι «άναρθρες» φράσεις που εκτοξεύει στις ταινίες του: αυτή είναι όλη η ιστορία ενός κωμικού που είχε πολύ περισσότερα κοινά με τον Τζέρι Λιούις παρά με οποιαδήποτε νεοελληνική υποκριτική παράδοση. Όπως και με τόσα άλλα, αυτός που είχε «πιάσει» ιδανικά τον Βέγγο στα κείμενά του ήταν ο  Χρήστος Βακαλόπουλος, που είχε τονίσει ότι «δεν προερχόταν ούτε από το θέατρο ούτε από την επιθεώρηση κι έμοιαζε να έχει γεννηθεί κατευθείαν για να παίξει στον κινηματογράφο. Η παρουσία του ήταν ήδη καταλυτική όταν έπαιζε πίσω από άλλους. Όμως όταν άρχισε να οργανώνει τις ταινίες συνειδητά ή ασυνείδητα γύρω από τον εαυτό του, τότε παρακολουθήσαμε μια έκρηξη, ίσως την τελευταία που εμφανίστηκε ποτέ στον ελληνικό κινηματογράφο». Επ' ευκαιρία, θα έκαναν πολύ καλά οι νεότεροι που λέγαμε πριν να αναζητήσουν τα κείμενα του Βακαλόπουλου (υπάρχουν σε τρεις εξαιρετικές ανθολογίες), για να ανακαλύψουν ένα πνεύμα της εποχής του ('80s κυρίως) αλλά και μπροστά απ' αυτή, κάποιον που σε ηλικία μόλις είκοσι χρονών είχε θέσει το ρητορικό ερώτημα: «Είναι δυνατόν ένας προβληματισμός πάνω στην πρόσφατη ελληνική ιστορία πέρα από δημαγωγίες, αριστερίστικα μοιρολόγια και χιλιομασημένες φράσεις;» Τι θα έλεγε άραγε σήμερα αν ζούσε;  Με ποιους θα ήταν; Το βέβαιο είναι ότι θα αντιδρούσε όπως πάντα στη νεκροφιλική κουλτούρα που μας περιβάλλει. Όπως είχε γράψει κι ο ίδιος, «το ρετρό δεν αναβιώνει το χθες, απλά βρικολακιάζει το σήμερα».

Ένα κείμενο για τον Θανάση Βέγγο από τον Δ.Πολιτάκη

lifo blogs







Δες και αυτό...

Βιομηχανικό παιδί...

Βιομηχανικό παιδί...
Νομίζω είμαι βιομηχανικό παιδί εγκλωβισμένο σε κήπους με ξεριζωμένους λωτούς, αγριολεμονιές και τριαντάφυλλα που αρνούνται να μεγαλώσουν. Υπάρχουν τέτοια, τριαντάφυλλα νάνοι.

Nueva Cosmo

Nueva Cosmo
Δεν είχες αλλάξει. Είχες απλά πάει σε άλλο τόπο. Σαν να αγνοούσες γύρω σου το ρουν της πόλης, τη φασαρία, εσύ ο πάντα άνθρωπος της εξοχής, που δεν την άντεχες καν, ούτε για μια ζωή, ούτε για μια στιγμή. Και κάπνιζες

Για τον Φ.Κάφκα (1883-1924)

Για τον Φ.Κάφκα (1883-1924)
Υπάρχει μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στην κανονικότητα και το παράλογο του κόσμου, πολύ λεπτή και άκρως επικίνδυνη, να την δεις, να την κατανοήσεις και τελικά να την περάσεις χωρίς να σε καταπιεί στο χάος της.

Μικρή ιστορία Κυριακής

Μικρή ιστορία Κυριακής
Τα πιο ωραία μπαρ του κόσμου, είναι αυτά που δεν πήγα ακόμη. Δεν ξέρω πόση νεότητα πρέπει να ξοδευτεί ακόμη σε ωραίες, ξύλινες, στοργικές μπάρες, με λευκά ποτά και μαύρες μπύρες από την Ιρλανδία,

Βγες μ΄ένα κορίτσι που δεν διαβάζει...

Βγες μ΄ένα κορίτσι που δεν διαβάζει...
Βγες ραντεβού με ένα κορίτσι που δεν διαβάζει. Ανακάλυψε την στη μελαγχολική ζοφερότητα ενός μπαρ του συρμού, ή στο καπνισμένο, ιδρωμένο και αλκοολούχο χώρο ενός club

"Μην προσπαθείς"

"Μην προσπαθείς"
Ο Τσαρλς Μπουκόφσκι, πέθανε στις 9 Μαρτίου του 1994 από Λευχαιμία στην Αμερική, μια χώρα που ποτέ δεν αγάπησε, γιατί και αυτή ποτέ δεν τον αγάπησε.

Ο γιος των Κράμερ

Ο γιος των Κράμερ
Οι απορίες μου εξαντλούνται σε χαζά ερωτήματα, πχ. τι απέγινε το πιτσιρίκι που έπαιζε στο Κράμερ εναντίον Κράμερ, γιατί ήταν όμορφο και με κάνει να αναρωτιέμαι.

Karl Marx (μικρή αναφορά για μια επέτειο)

Karl Marx (μικρή αναφορά για μια επέτειο)
Η διαλεκτική του Χέγκελ, που τόσο τον γοήτευσε στα νεανικά του χρόνια, στάθηκε η αφορμή για την ιστορικά διαρκώς αναθεωρήσιμη φιλοσοφία του, αυτός ο οποίος πρώτος απέρριψε

Το καλύτερο app που βρήκα

Το καλύτερο app που βρήκα
Το καλύτερο μακράν I-phone app, που έχω ανακαλύψει είναι το Urban Dictionary γιατί εκτός από το ότι είναι πολύ αστείο και με μοναδικούς ορισμούς, μαθαίνεις απίστευτη slag

What Art Would You Like To See Before You Die?

What Art Would You Like To See Before You Die?
Μπορεί η τελευταία επιθυμία να είναι και η σημαντικότερη στην ζωή ενός ανθρώπου, αν και προσωπικά πιστεύω ότι η επιθυμία που εκπληρώνεται πριν το τέλος, είναι η λιγότερο ικανή να προσφέρει ευτυχία.

Casablanca...

Casablanca...
Έβαλα ταινία. Καζαμπλάνκα. Μυθική με ατελείωτους σακατεμένους έρωτες. Θα την κοίταζα αλλά χθες, ήταν μια μεγάλη νύχτα που άκουσα πολλά πουλιά. Κάποτε ξύπναγα χαράματα
Από το Blogger.

Δημοφιλείς αναρτήσεις