Τρίτη 29 Μαρτίου 2011

Έφυγε ο Ιάκωβος Καμπανέλης...

Πέθανε σήμερα το μεσημέρι ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, που νοσηλευόταν για μεγάλο χρονικό διάστημα στο «Μητέρα» με νεφρική ανεπάρκεια. Ήταν 89 ετών. Άφησε πίσω του ένα πλούσιο θεατρικό έργο που θεμελίωσε το σύγχρονο ελληνικό θέατρο,
 δικαιώνοντας τον τίτλο του
 «πατριάρχη του ελληνικού θεάτρου» που του είχαν απονείμει.
Ο συγγραφέας της «Αυλής των θαυμάτων»  και της «Στέλλας με τα κόκκινα γάντια» γεννήθηκε το Δεκέμβριο του 1922 στη Νάξο. Σε ηλικία 12 ετών, το 1934, λόγω οικονομικών προβλημάτων οι γονείς του, με τα εννέα τους παιδιά, μετοίκησαν στην Αθήνα. Αναγκάστηκε να εργάζεται την ημέρα και να σπουδάζει σε μια νυχτερινή Τεχνική Σχολή. Τη δίψα του για μόρφωση, την κάλυψε νοικιάζοντας μεταχειρισμένα βιβλία από τα παλαιοβιβλιοπωλεία. Στα δεκαοχτώ του χρόνια ήταν ήδη γνώστης μεγάλου μέρους της παγκόσμιας λογοτεχνίας. Το 1942 σε μια απόπειρα απόδρασης από την Ελλάδα, συλλαμβάνεται από την Γκεστάπο και μεταφέρεται στο Ες - Ες Στρατόπεδο Συγκεντρώσεως Μαουτχάουζεν, στην Αυστρία. Μένει κρατούμενος μέχρι τις 5 Μαϊου του 1945, οπότε και απελευθερώθηκε από τις συμμαχικές δυνάμεις. Όταν επιστρέφει στην Αθήνα οι παραστάσεις  του «Θεάτρου  Τέχνης-Κάρολος  Κουν», το χειμώνα του 1945-46,  τον συναρπάζουν και αρχίζει να μελετά θέατρο. Αν και δεν ολοκλήρωσε γυμνασιακή μόρφωση έδειξε ιδιαίτερη αφοσίωση στο γράψιμο. Το πρώτο του θεατρικό, «Ο Χορός πάνω στα στάχυα»  παρουσιάστηκε τη θερινή θεατρική περίοδο του 1950 από το θίασο Αδαμάντιου  Λεμού στο Θέατρο «Διονύσια» της Καλλιθέας ενώ ένα από τα τελευταία έργα του, το «Μια κωμωδία», παρουσιάστηκε το 2002 στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο της  Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Η υφολογική διαστρωμάτωση στο έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη φτάνει από τον ακραίο ρεαλισμό  μιας νατουραλιστικής καταγραφής έως μια ποιητική, σχεδόν μεταφυσική υπερβατικότητα. Είχε υπηρετήσει  σχεδόν όλες τις δραματικές φόρμες: από το ραδιοφωνικό έργο και τον κινηματογραφικό σενάριο, από το σκετς και τους μονολόγους, σπονδυλωτά έργα από νούμερα και μονόπρακτα  έως  δραματικές συνθέσεις. Από τα θεατρικά του έργα τα πλέον γνωστά είναι: «Η Έβδομη μέρα της δημιουργίας», «Η Αυλή των θαυμάτων», «Η Ηλικία της νύχτας», «Παραμύθι χωρίς όνομα», «Γειτονιά των Αγγέλων», «Βίβα Ασπασία», «Οδυσσέα γύρισε σπίτι», «Αποικία των τιμωρημένων», «Το μεγάλο μας τσίρκο», «Ο εχθρός λαός», «Πρόσωπα για βιολί και ορχήστρα» και «Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού». Τα περισσότερα ανέβηκαν από το «Θέατρο Τέχνης» και το Εθνικό Θέατρο, ενώ έχει συνεργαστεί με τους μεγαλύτερους  ηθοποιούς  της εποχής του. Στο βιωματικό έργο του «Μαουτχάουζεν» περιγράφεται ο έρωτας δύο κρατουμένων στο εν λόγω στρατόπεδο, ενώ τα ποιήματα που έγραψε για εκείνη την περίοδο  και μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης, έγιναν παγκοσμίως γνωστά. Μεγάλη υπήρξε η συμβολή του στον κινηματογράφο ως σεναριογράφος («Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη,  «Δράκος» και «Ποτάμι» του Νίκου Κούνδουρου κ.α.). Ως στιχουργός συνεργάστηκε  με σημαντικούς συνθέτες: Χατζιδάκις («Παραμύθι χωρίς όνομα»), Θεοδωράκης («Μαουτχάουζεν»), Ξαρχάκος («Το μεγάλο μας τσίρκο»), Μαμαγκάκης («Κύκλος με την κιμωλία»). Αρκετά έργα του μεταφράστηκαν σε πολλές γλώσσες και ανέβηκαν σε διάφορες χώρες της Ευρώπης. Παράλληλα, αρθρογραφούσε σε εφημερίδες και περιοδικά, ενώ συνεργαζόταν κατά καιρούς με ραδιοφωνικούς σταθμούς διασκευάζοντας θεατρικά έργα για το ραδιόφωνο. Για την προσφορά του επί μισόν αιώνα στο νεοελληνικό θέατρο του έχουν απονεμηθεί αρκετοί τίτλοι

prezatv.gr 
Δες και αυτό...

Βιομηχανικό παιδί...

Βιομηχανικό παιδί...
Νομίζω είμαι βιομηχανικό παιδί εγκλωβισμένο σε κήπους με ξεριζωμένους λωτούς, αγριολεμονιές και τριαντάφυλλα που αρνούνται να μεγαλώσουν. Υπάρχουν τέτοια, τριαντάφυλλα νάνοι.

Nueva Cosmo

Nueva Cosmo
Δεν είχες αλλάξει. Είχες απλά πάει σε άλλο τόπο. Σαν να αγνοούσες γύρω σου το ρουν της πόλης, τη φασαρία, εσύ ο πάντα άνθρωπος της εξοχής, που δεν την άντεχες καν, ούτε για μια ζωή, ούτε για μια στιγμή. Και κάπνιζες

Για τον Φ.Κάφκα (1883-1924)

Για τον Φ.Κάφκα (1883-1924)
Υπάρχει μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στην κανονικότητα και το παράλογο του κόσμου, πολύ λεπτή και άκρως επικίνδυνη, να την δεις, να την κατανοήσεις και τελικά να την περάσεις χωρίς να σε καταπιεί στο χάος της.

Μικρή ιστορία Κυριακής

Μικρή ιστορία Κυριακής
Τα πιο ωραία μπαρ του κόσμου, είναι αυτά που δεν πήγα ακόμη. Δεν ξέρω πόση νεότητα πρέπει να ξοδευτεί ακόμη σε ωραίες, ξύλινες, στοργικές μπάρες, με λευκά ποτά και μαύρες μπύρες από την Ιρλανδία,

Βγες μ΄ένα κορίτσι που δεν διαβάζει...

Βγες μ΄ένα κορίτσι που δεν διαβάζει...
Βγες ραντεβού με ένα κορίτσι που δεν διαβάζει. Ανακάλυψε την στη μελαγχολική ζοφερότητα ενός μπαρ του συρμού, ή στο καπνισμένο, ιδρωμένο και αλκοολούχο χώρο ενός club

"Μην προσπαθείς"

"Μην προσπαθείς"
Ο Τσαρλς Μπουκόφσκι, πέθανε στις 9 Μαρτίου του 1994 από Λευχαιμία στην Αμερική, μια χώρα που ποτέ δεν αγάπησε, γιατί και αυτή ποτέ δεν τον αγάπησε.

Ο γιος των Κράμερ

Ο γιος των Κράμερ
Οι απορίες μου εξαντλούνται σε χαζά ερωτήματα, πχ. τι απέγινε το πιτσιρίκι που έπαιζε στο Κράμερ εναντίον Κράμερ, γιατί ήταν όμορφο και με κάνει να αναρωτιέμαι.

Karl Marx (μικρή αναφορά για μια επέτειο)

Karl Marx (μικρή αναφορά για μια επέτειο)
Η διαλεκτική του Χέγκελ, που τόσο τον γοήτευσε στα νεανικά του χρόνια, στάθηκε η αφορμή για την ιστορικά διαρκώς αναθεωρήσιμη φιλοσοφία του, αυτός ο οποίος πρώτος απέρριψε

Το καλύτερο app που βρήκα

Το καλύτερο app που βρήκα
Το καλύτερο μακράν I-phone app, που έχω ανακαλύψει είναι το Urban Dictionary γιατί εκτός από το ότι είναι πολύ αστείο και με μοναδικούς ορισμούς, μαθαίνεις απίστευτη slag

What Art Would You Like To See Before You Die?

What Art Would You Like To See Before You Die?
Μπορεί η τελευταία επιθυμία να είναι και η σημαντικότερη στην ζωή ενός ανθρώπου, αν και προσωπικά πιστεύω ότι η επιθυμία που εκπληρώνεται πριν το τέλος, είναι η λιγότερο ικανή να προσφέρει ευτυχία.

Casablanca...

Casablanca...
Έβαλα ταινία. Καζαμπλάνκα. Μυθική με ατελείωτους σακατεμένους έρωτες. Θα την κοίταζα αλλά χθες, ήταν μια μεγάλη νύχτα που άκουσα πολλά πουλιά. Κάποτε ξύπναγα χαράματα
Από το Blogger.

Δημοφιλείς αναρτήσεις