Τετάρτη 16 Μαρτίου 2011

Πας μη Έλλην, (βαρ)βάρος...

Με σπαστά ελληνικά θα σου πουλήσουν χαρτομάντιλα ή λουλούδια, θα τους δεις στο δρόμο να προχωράνε με βλέμματα καχυποψίας. Εργάζονται σε ταπεινές δουλειές, σε μαγαζιά και αγγαρείες και αποφεύγουν να συναναστρέφονται με
 ντόπιους. Από την άλλη, θα δεις γκράφιτι στους τοίχους να τους βρίζουν, πολιτικούς στα κανάλια να μιλάνε για μεταναστευτική πολιτική και ρατσισμό, και εκπομπές όπως ''Οι Πρωταγωνιστές'' την Κυριακή, που μιλούν για το σοβαρό αυτό ζήτημα. Το τελευταίο αυτό διάστημα, τίθεται όλο και πιο κρίσιμα το ερώτημα για την μεταναστευτική πολιτική, ενώ πίσω από τις λέξεις, θα μπορούσε κανείς να διαβάσει μια άλλη συζήτηση, για την τύχη του ελληνικού κράτους, αλλά και ακόμα πιο βαθιά, του ελληνικού έθνους.
Αν ξεφυλλίσει κανείς μερικά βιβλία ιστορίας, θα παρατηρήσει ότι όποτε η ανθρωπότητα διανύει καιρούς δύσκολους, στην κοινωνία και στην πολιτική μεγεθύνεται η έννοια του ''Έθνους''. Το έθνος έκανε για πρώτη φορά την εμφάνισή του τον 16ο με 17ο αιώνα στην Ευρώπη, όταν το φεουδαρχικό σύστημα είχε αρχίσει να φθίνει και να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις οικονομικές ανάγκες της εποχής. Σταδιακά, άρχισε να διαμορφώνεται το μοντέλο του μονοεθνικού κράτους που μεσουράνησε τον 18ο και 19ο αιώνα, όμως στις αρχές του 20ου αιώνα άρχισε σταδιακά να εξελίσσεται σε ένα νέο μοντέλο που εξυπηρετούσε τις νέες οικονομίες: το πολυεθνικό κράτος.
Ένας σύντομος ορισμός που δίνουν οι πολιτικές επιστήμες για το έθνος είναι ''μια φανταστική κοινότητα ανθρώπων, που αισθάνονται ότι ανήκουν στην ίδια ομάδα επειδή επιθυμούν να πορεύονται μαζί''. Συστατικά του έθνους είναι στοιχεία τόσο πραγματικά, όσο και φανταστικά.
Φανταστικά στοιχεία, είναι το αίσθημα ότι ανήκουμε κάπου, ένα αίσθημα αρχαίο όσο και ο άνθρωπος, καθώς και η ασφάλεια ότι ο εξωτερικός εχθρός μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά. Η αίσθηση αυτή του Εχθρού, άλλοτε είναι πραγματική, επί παραδείγματι οι ελληνοτουρκικοί πόλεμοι, και άλλοτε φανταστική, όπως η απίστευτη προπαγάνδα που ασκείται για τρομοκρατικές ενέργειες, πολέμους και διεθνή παιχνίδια. Πάντοτε όμως, λειτουργεί ως η καλύτερη κόλλα όταν ο λαός είναι έτοιμος να διαλυθεί και να εξεγερθεί αφού ξυπνά πρωτόγονα συναισθήματα και συσπειρώνει το πλήθος. Οι επικοινωνιολόγοι των πολιτικών το γνωρίζουν καλά, και γι’ αυτό σε αυτές τις κρίσιμες εποχές όποτε τίθεται μείζον πολιτικό ζήτημα κάνει την εμφάνισή του  κάποιος εχθρός. Είτε αυτός είναι η τουρκική επέμβαση, είτε οι πυρήνες της φωτιάς, είτε οι μετανάστες, είτε ακόμη η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Γερμανία ή Γαλλία που επιθυμεί να απομυζήσει την Ελλαδίτσα...
Πραγματικά στοιχεία, είναι κοινά χαρακτηριστικά, όπως η γλώσσα, η θρησκεία, οι παραδόσεις, οι κοινωνικές αντιλήψεις και άλλα. Άλλο πραγματικό στοιχείο, είναι η ύπαρξη κοινού παρελθόντος και ιστορίας στο χρόνο. Έτσι, όταν το ελληνικό έθνος ξεκίνησε να διαπλάθεται περί το 1800 πρώτο μέλημα των πεφωτισμένων της εποχής (βλ. Αδαμάντιος Κοραής) ήταν να ανασύρουν από το χρονοντούλαπο την αρχαία ελληνική ιστορία, τις κοινές πολιτισμικές μας καταβολές, την καθαρεύουσα και τα κλασσικά αρχαία κείμενα, άσχετα αν μικρή σχέση είχαν με το τσούρμο των εξαθλιωμένων τότε Ραγιάδων..
Θεμελιώδες όμως πραγματικό στοιχείο, δίχως το οποίο κράτος δεν μπορεί να υπάρξει είναι αυτό που ο Καρλ Μαρξ αποκάλεσε ''οικονομική βάση'': η σύσταση δηλαδή του έθνους (και κατά συνέπεια του μονοεθνικού κράτους) ως ομάδα, πρέπει να εξυπηρετεί συγκεκριμένες οικονομικές ανάγκες, ανάγκες τόσο των ατόμων όσο και και του συνόλου. Αν αυτή η οικονομική βάση αλλάξει, το έθνος και το κράτος καταρρέει και παύει να υφίσταται.
Στην σημερινή εποχή, ζούμε ταχύτατες οικονομικές αλλαγές. Οι τράπεζες διαρθρώνονται σε πολυεθνικά τραπεζικά συστήματα, τα κεφάλαια μεταφέρονται διαρκώς στις ηπείρους, οι επενδύσεις εναλλάσσονται στα κράτη, τα spreads, δηλαδή η εμπιστοσύνη των αγορών, ανεβοκατεβάζουν κυβερνήσεις. Παράλληλα, οικονομικοί οργανισμοί ξεπερνούν τα κρατικά σύνορα, θεριεύουν και μετατρέπονται σε πολυεθνικές εταιρείες, οικονομικοί διακρατικοί σχηματισμοί συλλέγουν φορολογία και τα κράτη συνάπτουν οικονομικές συμμαχίες. Σε αυτό το περιβάλλον, είναι προφανές ότι το μονοεθνικό μοντέλο δεν μπορεί να αναπτυχθεί και να επιβιώσει. Την θέση του παγκοσμίως παίρνει το πολυεθνικό κράτος που αφήνει περιθώρια να συνυπάρξουν άτομα από πολλές και διαφορετικές οντότητες.
Κι αν όλα αυτά μοιάζουν όμορφα στην θεωρία, στην πραγματικότητα κάθε μέρα τα ελληνικά σύνορα περνούν 300 μετανάστες. Άλλοι 300 μέχρι πριν λίγες μέρες πραγματοποίησαν απεργία πείνας απαιτώντας τα δικαιώματά τους. Η Αθήνα και οι λοιπές μεγάλες πόλεις ασφυκτιούν από τους αμέτρητους αλλοδαπούς. Αριστερές δυνάμεις φαίνεται να υποστηρίζουν την επέλευση των χιλιάδων μεταναστών και να εντάσσουν το μεταναστευτικό ζήτημα στον εργατικό αγώνα. Στον αντίποδα, εθνικιστικές φωνές θεωρούν ότι οι μετανάστες στραγγαλίζουν την οικονομία της χώρας, αυξάνουν την εγκληματικότητα και νοθεύουν το αμόλυντο αίμα των Ελλήνων.
Το ζήτημα της μετανάστευσης, είναι ζήτημα με πολλές πλευρές. Νομικές, οικονομικές, κοινωνικές, πολιτισμικές, που εδώ εύλογα δεν χωρούν. Στον τελικό του όμως παρονομαστή, το μεταναστευτικό θέτει το απλό ερώτημα ποιο μοντέλο κράτους επιθυμεί να ακολουθήσει η Ελλάδα: το μονοεθνικό ή το πολυεθνικό; Και τα δυο μοντέλα, έχουν υπέρ και κατά , όμως η απόφαση πρέπει να παρθεί λαμβάνοντας υπόψη το διεθνές context στο οποίο διαβιούμε.
Δεδομένου όμως ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε μια ισχυρή διεθνή συμμαχία, τα σύνορα που καλείται να διαφυλάξει, δεν είναι μόνο ελληνικά, αλλά και ευρωπαικά. Επομένως, τόσο η Ελλάδα όσο και η Ευρωπαική Ένωση οφείλουν να καταλήξουν σε μια επίσημη μεταναστευτική πολιτική. Αντ'αυτού, οι οικονομικά μείζονες χώρες αφήνουν μεν ανεξέλεγκτα τα σύνορα, με νομικές ωστόσο ρυθμίσεις απαγορεύουν την μετακίνηση των μεταναστών προς την καρδιά της Ευρώπης, δημιουργώντας ασφυκτικές καταστάσεις στα περιφερειακά κράτη.
Πάνω απ' όλα όμως, οι πολιτικοί, οικονομικοί και άλλοι παράγοντες όταν αποφασίζουν για τέτοια ζητήματα, πρέπει να έχουν υπόψη ότι οι μετανάστες δεν είναι ούτε απλοί αριθμοί, ούτε αντικείμενα εκμετάλλευσης, ούτε μηχανές παραγωγικότητας. Προπαντώς, είναι άνθρωποι, με δικαιώματα αναφαίρετα και σεβαστά από κάθε λογής εξουσία, είτε αυτή βρίσκεται στην Γαλλία, στην Ελλάδα , στη Ζιμπάμπουε.
Γιατί, αν ένα κράτος δεν μπορεί να χειριστεί έναν ερχόμενο μετανάστη, πολλώ μάλλον δεν μπορεί να χειριστεί τις ανάγκες των εγχώριων.
Ναυτίλος


Δες και αυτό...

Βιομηχανικό παιδί...

Βιομηχανικό παιδί...
Νομίζω είμαι βιομηχανικό παιδί εγκλωβισμένο σε κήπους με ξεριζωμένους λωτούς, αγριολεμονιές και τριαντάφυλλα που αρνούνται να μεγαλώσουν. Υπάρχουν τέτοια, τριαντάφυλλα νάνοι.

Nueva Cosmo

Nueva Cosmo
Δεν είχες αλλάξει. Είχες απλά πάει σε άλλο τόπο. Σαν να αγνοούσες γύρω σου το ρουν της πόλης, τη φασαρία, εσύ ο πάντα άνθρωπος της εξοχής, που δεν την άντεχες καν, ούτε για μια ζωή, ούτε για μια στιγμή. Και κάπνιζες

Για τον Φ.Κάφκα (1883-1924)

Για τον Φ.Κάφκα (1883-1924)
Υπάρχει μια λεπτή γραμμή ανάμεσα στην κανονικότητα και το παράλογο του κόσμου, πολύ λεπτή και άκρως επικίνδυνη, να την δεις, να την κατανοήσεις και τελικά να την περάσεις χωρίς να σε καταπιεί στο χάος της.

Μικρή ιστορία Κυριακής

Μικρή ιστορία Κυριακής
Τα πιο ωραία μπαρ του κόσμου, είναι αυτά που δεν πήγα ακόμη. Δεν ξέρω πόση νεότητα πρέπει να ξοδευτεί ακόμη σε ωραίες, ξύλινες, στοργικές μπάρες, με λευκά ποτά και μαύρες μπύρες από την Ιρλανδία,

Βγες μ΄ένα κορίτσι που δεν διαβάζει...

Βγες μ΄ένα κορίτσι που δεν διαβάζει...
Βγες ραντεβού με ένα κορίτσι που δεν διαβάζει. Ανακάλυψε την στη μελαγχολική ζοφερότητα ενός μπαρ του συρμού, ή στο καπνισμένο, ιδρωμένο και αλκοολούχο χώρο ενός club

"Μην προσπαθείς"

"Μην προσπαθείς"
Ο Τσαρλς Μπουκόφσκι, πέθανε στις 9 Μαρτίου του 1994 από Λευχαιμία στην Αμερική, μια χώρα που ποτέ δεν αγάπησε, γιατί και αυτή ποτέ δεν τον αγάπησε.

Ο γιος των Κράμερ

Ο γιος των Κράμερ
Οι απορίες μου εξαντλούνται σε χαζά ερωτήματα, πχ. τι απέγινε το πιτσιρίκι που έπαιζε στο Κράμερ εναντίον Κράμερ, γιατί ήταν όμορφο και με κάνει να αναρωτιέμαι.

Karl Marx (μικρή αναφορά για μια επέτειο)

Karl Marx (μικρή αναφορά για μια επέτειο)
Η διαλεκτική του Χέγκελ, που τόσο τον γοήτευσε στα νεανικά του χρόνια, στάθηκε η αφορμή για την ιστορικά διαρκώς αναθεωρήσιμη φιλοσοφία του, αυτός ο οποίος πρώτος απέρριψε

Το καλύτερο app που βρήκα

Το καλύτερο app που βρήκα
Το καλύτερο μακράν I-phone app, που έχω ανακαλύψει είναι το Urban Dictionary γιατί εκτός από το ότι είναι πολύ αστείο και με μοναδικούς ορισμούς, μαθαίνεις απίστευτη slag

What Art Would You Like To See Before You Die?

What Art Would You Like To See Before You Die?
Μπορεί η τελευταία επιθυμία να είναι και η σημαντικότερη στην ζωή ενός ανθρώπου, αν και προσωπικά πιστεύω ότι η επιθυμία που εκπληρώνεται πριν το τέλος, είναι η λιγότερο ικανή να προσφέρει ευτυχία.

Casablanca...

Casablanca...
Έβαλα ταινία. Καζαμπλάνκα. Μυθική με ατελείωτους σακατεμένους έρωτες. Θα την κοίταζα αλλά χθες, ήταν μια μεγάλη νύχτα που άκουσα πολλά πουλιά. Κάποτε ξύπναγα χαράματα
Από το Blogger.

Δημοφιλείς αναρτήσεις